Klimat przyjazny branży oponiarskiej

 

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy (ETRMA), w 2018 roku w Polsce odnotowano znaczny wzrost sprzedaży ogumienia do pojazdów ciężarowych. Po kilku latach wzrostu rynek opon do samochodów osobowych ustabilizował się. Zanotowano większą sprzedaż markowych opon osobowych klasy premium. Analizując wyniki wyraźnie widać, że kierowcy mają coraz większą świadomość, jakie znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze mają technologie wykorzystywane w produkcji ogumienia. Coraz częściej to nie cena, ale wysoka jakość i konkretne właściwości decydują o wyborze opon.

 

Polacy potrzebują dobrych samochodów

W 2018 roku w Polsce z salonów samochodowych wyjechało 531 889 nowych samochodów  osobowych, czyli o 9,4% więcej niż rok wcześniej oraz 68 819 dostawczych o DMC <3,5T – to o 12,8% więcej niż przed rokiem. Coraz mniej Polaków decyduje się na zakup aut osobowych z silnikami diesla, rosnącą popularnością cieszą się natomiast samochody z napędami hybrydowymi – w 2018 roku liczba ich rejestracji wzrosła do 23 930, czyli o 40,31% więcej w niż 2017 roku. Ponadto, w ubiegłym roku przybyło tablic rejestracyjnych dla 75 tys. pojazdów w segmencie premium. To aż o 14,1% więcej niż w 2017. Nie pozostaje to bez wpływu na branżę oponiarską w Polsce.[1]

 

Nowoczesne i drogie auta potrzebują opon najwyższej jakości

W ubiegłym roku rynki europejskie zanotowały średni wzrost sprzedaży opon do samochodów osobowych na poziomie 1,5% w porównaniu do 2017 roku sprzedaż „zimówek” wzrosła o 3%, natomiast sprzedaż opon letnich spadła o 1,8%. Ogumienie całoroczne stanowiło średnio 8,7% rynku. W Polsce w 2018 roku sprzedano o 1,4% opon osobowych mniej niż w 2017 roku. Segment opon zimowych odnotował wzrost o prawie 1,5%, natomiast segment opon letnich spadek o 9,5%. Utrzymał się trend wzrostowy dla opon całorocznych, których udział w 2018 roku stanowił 6,7% całego rynku. Wzrosła sprzedaż opon Ultra High Performance, czyli ogumienia przeznaczonego do samochodów o wysokich osiągach. W Polsce w 2018 roku opony UHP przekroczyły 21% udziału rynkowego.[2]

 

„Wyniki za rok 2018 potwierdzają stabilność rynku, który ewoluuje zgodnie z oczekiwanymi trendami. Cieszy nas coraz większa sprzedaż ogumienia zimowego, markowych opon klasy premium oraz opon do samochodów o wysokich osiągach. Opony Ultra High Performance stanowią już 42% wszystkich opon sprzedawanych na europejskim rynku. W Polsce w ubiegłym roku sprzedano prawie 2,5 miliona sztuk. Odpowiadając na potrzeby producentów samochodów oraz użytkowników końcowych Continental ma w swojej ofercie zaawansowane technologicznie ogumienie UHP – SportContact™ 6 i PremiumContact™ 6. Co więcej, w tym roku wprowadziliśmy na rynek nową oponę EcoContact™ 6, która zapewnia niskie opory toczenia, a tym samym ogranicza zużycie paliwa oraz emisję spalin do atmosfery. Nowa opona klasy premium wpisuje się w trendy branży motoryzacyjnej i śmiało mogę stwierdzić, że jest efektywna, ekonomiczna i ekologiczna” – powiedział Dariusz Wójcik, Dyrektor Generalny Continental Opony Polska.


Chińskie opony ciężarowe w odwrocie

W 2018 roku średni wzrost sprzedaży opon ciężarowych na europejskich rynkach wyniósł 8,9%. Producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali wzrost sprzedaży w tym segmencie aż o 22%. W ubiegłym roku z Chin do Europy przypłynęło o ponad 2,5 miliona opon mniej niż w roku 2017 – oznacza to średni spadek importu z Chin o ponad 53%. W Polsce import spadł o prawie 60%. Bezpośrednim powodem takiej sytuacji było wprowadzenie przez Komisje Europejską cła antydumpingowego na opony ciężarowe, pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej.[3]

 

Prognozy dla polskiego rynku opon na 2019 rok są stabilne. Branża oponiarska nie spodziewa się większych wahań w wolumenach sprzedaży.



[1] Źródło: SAMAR i PZPM

[2] Źródło: ETRma i Eurostat

[3] Źródło: ETRma i Eurostat